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DISPONIBILIZADA A REVISÃO B DA SM-0001



Líderes em projeto, fabricação e manutenção aeronáutica mundial, a Associação das Indústrias Aeroespaciais do Brasil (AIAB), em conjunto com AeroSpace and Defense Industries Association of Europe (ASD), Aerospace Industries Association of America (AIA), Aerospace Industries Association of Canada (AIAC) e General Aviation Manufacturers Association (GAMA), anunciaram a publicação da revisão B da norma da indústria: SM-0001 - “Implementing a Safety Management System in Design, Manufacturing and Maintenance organizations”.

Após a adoção do Sistema de Gerenciamento da Segurança da Operação (SGSO) e das práticas recomendadas (anexo 19) pela Organização da Aviação Civil Internacional (OACI), a indústria internacional adotou, em 2018, uma normativa interna consensual que vem sendo usada e reconhecida por autoridades de aviação nos Estados Unidos(FAA), Europa (EASA), Canadá(TCCA) e Brasil (ANAC),como modelo voluntário de SGSO até que seus regulamentos sejam promulgados.

Membros da AIA/AIAB/AIAC/ASD/GAMA, incluindo observadores das autoridades mundiais de aviação (FAA/EASA/TCCA/ANAC/UK CAA) e OACI, desenvolveram a nova revisão B da SM-0001 através de um esforço colaborativo liderado pelo “SMS SteeringCommittee” visando:
- Incorporar lições aprendidas de implementações voluntárias;
- Facilitar a escalabilidade dependendo da organização e seus serviços;
- Estabelecer aplicabilidade global para organizações de manutenção;
- Fortalecer a verificação de cumprimento de normas e atividades de segurança operacional contra eventuais perigos e pressões indevidas à equipe de certificação advindas de interesses de negócio da companhia;
- Melhorar o desempenho e a cultura de segurança e
- Prover meio aceitável de cumprimento para novos e futuros regulamentos para o SGSO.

Esta versão também incorpora modificações necessárias para atender a regulamentação da EASA adotada no começo deste ano. Isso permitirá o reconhecimento da SM-0001 Rev.B como o meio aceitável de cumprimento (AMC) para os seus requisitos de SGSO de projeto e produção para o Parte 21.

O “SMS SteeringComitte” continuará os seus esforços para suportar a SM-0001 e garantir que futuras revisões sejam efetivas e atendam a expectativas dos envolvidos, particularmente, sendo consistente com a regulamentação para SGSO da ANAC, FAA e TCCA.

A SM-0001 é uma ferramenta essencial para garantir sistemas de gerenciamento de segurança operacional consistentes e medidas de segurança importantes em toda a indústria aeronáutica global, facilitando uma abordagem mais eficiente e globalizada das aprovações das Autoridades Aeronáuticas de todo o mundo.

O padrão SM-0001 está disponível gratuitamente nos sites das cinco associações aeroespaciais patrocinadoras.

Visualize-o no site da Associação das Indústrias Aeroespaciais do Brasil aqui http://www.aiab.org.br/noticias-e-eventos2.asp?codnot=100068


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Announcement of SM-0001 issue B.

The world’s leading aerospace designers, manufacturers and maintenance providers;AeroSpace and Defense Industries Association of Europe (ASD), Aerospace Industries Association of America (AIA), Aerospace Industries Association of Brazil (AIAB), Aerospace Industries Association of Canada (AIAC) and the General Aviation Manufacturers Association (GAMA), today announced publication of an update (issue B) to its previously published international industry standard: SM-0001 - “Implementing a Safety Management System in Design, Manufacturing and Maintenance organizations”

Following the adoption of Safety Management Standards and Recommended Practices (Annex 19) by the International Civil Aviation Organization (ICAO),international industry quickly adopted in 2018 an industry consensus standard whichhas been used and recognized by the Aviation Authorities of the US (FAA), Europe (EASA), Canada (TCCA) and Brazil (ANAC) for voluntary SMS adoption pending promulgation of their SMS regulations.

The members of the AIA/AIAB/AIAC/ASD/GAMA, including observers from the Aviation Authorities (FAA/EASA/TCCA/ANAC/UK CAA) and ICAO, have developedthe new issue B of SM-0001, through a collaborative effortled by the Industry SMS Steering Committee,in order to:
- Incorporate lessons learned from voluntary implementation with Aviation Authorities,
- Facilitate increased scalability depending on the organization and service attributes,
- Establish global applicability for maintenance organizations,
- Strengthen compliance verification and safety activities to guard against potential hazards of undue pressure on certifying staff from the business interests of the company,
- Improve safety performance and enhance safety culture and
- Provide an acceptable means of compliance for new and future SMS regulation.

This update further incorporatesprovisions necessary to meet EASA regulation adopted earlier this year. This will enable EASA to recognise SM-0001_Issue B as a standalone Acceptable Means of Compliance (AMC) with their Part 21 SMS requirements for Design & Manufacturing organisations.

The Industry Steering Committee will continue its effort to oversee and support the SM-0001 and ensure that any future revision is effective and meets the stakeholder’s expectations, in particular, the consistency with FAA, TCCA and ANAC rulemaking for SMS in Design, Manufacturing and Maintenance organizations.

The SMS Standard SM-0001 is a key tool to ensure consistent safety management systems and key safety measures across the global aeronautical industry that cross national borders.It facilitates a more efficient and globalized approach to approvals from Aviation Authorities around the world.

The standard SM-0001 is available free-of-charge on the websites of the five sponsoring aerospace associations.

View it on Aerospace Industries Association of Brazil (AIAB)website here http://www.aiab.org.br/site-ingles/noticias-e-eventos2.asp?codnot=100068



Source: Safety Management System Group AIAB by Lucio Cursino


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